VeluweRally 1: Heeeeel vroege start van de voorbereiding voor de 38e VeluweRally .
We waren voor deze editie van de VeluweRally eens heel vroeg. En dat willen we graag rondbazuinen. Bij deze!

Is er iets aan de hand dan? Ja. Laten we even terug gaan naar 2003. Dat jaar was de waterstand in de IJssel bij de IJsselkop (zoek het eens op bij Google Maps, interessante locatie!) enorm laag, zo'n 6,5 meter. Rijkswaterstaat is de afgelopen jaren steeds meer gaan handhaven waar men dat eerst niet zo strikt deed. Op zich logisch want de IJssel wordt drukker, en vrachtverkeer en pleziervaart zijn niet altijd goede vrienden. Onze afspraak sinds een jaar of 8 is: minimale waterstand: 7.80 meter. Veiligheid is voor Rijkswaterstaat en voor ons belangrijk. Als de rivier een lagere waterstand heeft, dan is er naast die enorme schepen die de IJssel gebruiken, maar erg weinig ruimte voor kano's, zeker tussen Arnhem en Zutphen.

In 2011 moesten we om die reden de VeluweRally helemaal annuleren, waarna we een noodscenario bedachten, het laagwaterscenario. Dat hebben we in 2015 moeten inzetten. met als gevolg: 2 startplaatsen, veel stress, en toch een leuke VeluweRally. Dat wilden we in 2016 maar eens (heel) anders doen. De VeluweRally is een mooie afsluiting van een vaarseizoen, en gezelligheid hoort daar bij. Dus hebben we veel idee禱n bekeken hoe dat nou beter zou kunnen. Met 'een leuke vaartocht' en 'gezelligheid' bovenaan in de wensenlijst.

We gaan de VeluweRally in 2016 vanaf een nieuwe startlocatie varen. En toch houden we de belangrijkste elementen van de tocht er in. Het blijft een gezellig geheel, met overnachtingsmogelijkheden, zaterdagmarkt, varen op de IJssel, betaalbaar weekeinde, verschillende afstanden.

Kan dat wel, zomaar een nieuwe locatie? Ja hoor, het is niet de eerste keer dat we dit veranderen. Als ik het goed heb is het de vierde startlocatie. Blijkbaar is er veel mogelijk op de IJssel. De grondlegger van de VeluweRally (Jan Kok) hebben we hier niet naar kunnen vragen. Helaas is hij eind november 2015 overleden.

Maar die startlocatie? Dat is Deventer geworden. En dan niet bij DKV, waar velen vorig jaar gestart zijn. Nee, we hebben een mooie overeenkomst kunnen sluiten met de camping aan de westzijde van de IJssel (De Worp), direct aan het water. Het geeft heel veel extra's zoals de mogelijkheid om het pontje te nemen en dan in Deventer rond te kijken op zaterdag. We hebben ook meer ruimte voor de zaterdagmarkt, een serieuze douchegelegenheid, goede toiletten, noem maar op.

We zijn er nog niet helemaal uit hoor. Want we moeten de logistiek, het draaiboek, nog aanpassen en uitwerken. We weten al wel dat we met meer afstanden gaan werken dan vorige jaren. Zo gaan we de 100km wel behouden, maar waarschijnlijk op een iets andere manier die recht doet aan de 100km-vaarders die een stevige tocht willen. Daarnaast gaat de 50km en de 35km er gewoon in blijven. We gaan echter ook een kortere afstand, de 20km, introduceren.

In 2015 hebben we veel ervaring opgedaan met nieuwe plekken langs de IJssel (bijvoorbeeld Wijhe). Daar gaan we dit jaar goed gebruik van maken. Wijhe wordt dus een controleplaats plus finish (20km). De 35km zal weer eindigen in de jachthaven van Hattem. En de 50km zal weer tot ZC'37 in Kampen gaan. De 100km-vaarders gaan we een bijzondere tocht voorschotelen, namelijk van Deventer naar Gorssel (stroomopwaarts!). Dat is goed te doen vertellen de vaarders van DKV. Van Gorssel weer terug naar Deventer en dan naar Kampen. Qua zwaarte is dat zeker vergelijkbaar met de 100km-tocht uit voorgaande jaren. De zwaarte zit dan echter in het begin in plaats van in het laatste stuk.

De 50km zal net als afgelopen jaar van Deventer naar ZC'37 (Kampen gaan. En dat is zwaarder dan de 50km van Giesbeek naar Deventer. We verwachten dat er daarom best wel wat vaarders terug zullen gaan naar de 35km. En die 35km zal weer van Deventer naar de jachthaven in Hattem gaan. Ook die afstand is zwaarder dan de 'oude' 35km (van Giesbeek naar Zutphen). De nieuwe afstand: van Deventer naar WIjhe, 20km. De finish-plaats is een mooie, dat hebben we vorig jaar gemerkt. Qua zwaarte is deze 20km iets lichter dan de oude 35km, maar niet veel.

Wat we in elk geval op de nieuwe startlocatie hebben: een werkelijk prachtige camping (De Worp), waar we zowel de nodige ruimte hebben voor de zaterdagmarkt (die dit jaar groter zal zijn dan vorig jaar) als voor alle kampeerders. En dan de toiletten en voorzieningen: helemaal geweldig, want er zijn toiletten, douches, etc. En als iemand de overtocht naar Deventer wil maken: pal naast de camping is een voetveer over de IJssel. Dus alle mogelijkheden voor een geweldig weekeinde.

De prijzen hebben we laag kunnen houden, zelfs voor het kamperen. Het kampeergeld is nog steeds € 5,= per persoon, maar dan wel per nacht. Bij twee nachten is het dus 2 x € 5,=. Het aantal mensen dat 2 nachten overnacht is altijd al erg laag, dus dat is voor het gros van de vaarders niet een serieuze verhoging. Ondanks dat we op een camping zitten moet er wel worden betaald aan de organisatie van de VeluweRally, wij rekenen dan alles af met de campingeigenaar.

Fijne dagen gewenst, en als je op vakantie gaat: goed weer, en gezond weer terug! De inschrijfformulieren stuur ik komende week via deze weg (als PDF) rond. Wil je deze al eerder hebben, stuur me dan een email.

PS. Heb je een sponsor op het oog, laat het ons dan weten, dan gaan we daarmee om tafel. Een idee voor de zaterdag? Graag snel melden, nu kan het nog net.