VeluweRally 2: De trajecten voor de 38e VeluweRally .
Deze nieuwsbrief betreft speciaal de trajecten welke we zullen gebruiken in de VeluweRally 2016.

Nog even in herinnering brengen: we starten in 2016 voor de eerste keer allemaal vanaf de stadscamping De Worp in Deventer. Dat betekent dat we geen laag-waterscenario nodig hebben, geen aanpassingen vanwege de waterstand, alles is dus op 1 plek (zoals het al vele jaren was).

We gaan de VeluweRally in 2016 dus vanaf een nieuwe startlocatie varen. Vanaf vrijdagmiddag is een ieder al welkom. Let wel: de overnachtingstarieven van de VeluweRally gelden alleen voor vrijdag/zaterdag, zaterdag/zondag. Mocht je langer willen blijven, dan is het aan te raden daarover zelf met de campingbeheerder te overleggen.

Zaterdag 24 september 2016: op de camping zullen verschillende leveranciers en sponsoren zich laten zien. Met de spullen die ze meenemen. Vaak hebben ze een aanbieding voor de deelnemers. Omdat we dit aan het opstarten zijn, vragen we hiervoor aan de marktlieden GEEN vergoeding. Als men op de website wil vragen we een kleine vergoeding, maar het aanwezig zijn op de markt is dus gratis, mits het past bij onze doelgroep. Heb je dus een organisatie (commercieel of niet) die zich wil presenteren: neem contact op per email.

Traject 1: 20km. Deze korte tocht komt grotendeels overeen met de zwaarte van de oude route Giesbeek-Zutphen. Het traject start in Deventer, en gaat dan via Terwolde en Olst naar Wijhe. Daar is de finish, vlak voor het pontje. Een geweldig mooie plek vonden we. Afgelopen jaar was het een controlepost, dit jaar dus een serieuze finish.

Traject 2: 35km. Ook dit traject start natuurlijk in Deventer. Via Terwolde en Olst, controlepost Wijhe, door naar Herxen en de finish Hattem. Die finish is altijd wel even lastig te vinden, want dat is in de jachthaven Hattem. Vanaf de IJssel is dat lastig te zien, dus goed opletten. We zijn aan het kijken hoe we de aanduiding beter kunnen maken, maar de IJssel is daar breed, en omdat we iedereen vragen zoveel mogelijk rechts van de vaargeul te varen zit je dan eigenlijk aan de verkeerde oever. Oversteken dus, en wel opletten op de vrachtschepen die daar een behoorlijke vaart kunnen hebben. Het traject is ongeveer even zwaar als de oude 50km Giesbeek-Deventer.

Traject 3: 50km. Deventer als startplek is al genoemd. Via Terwolde, Olst, Wijhe, Herxen en Hattem naar het laatste deel van de tocht, namelijk via Zalk en Wilsum naar Kampen. Niet onderschatten, is een stevig stuk. Bij Zalk maakt de IJssel een mooie slinger, en de wind heeft daar vaak vrij spel. Het ene moment kan die mee zijn, het andere moment tegen. Dit traject zal zo'n beetje een derde zwaarder zijn dan de oude 50km Giesbeek-Deventer. De finish is bij ZC'37 in Kampen.

Traject 4: 80km. Dit traject start weliswaar in Deventer, maar het wordt een geheel ander soort tocht dan de andere drie! Vanaf Deventer gaat het stroomopwaarts richting Zutphen, namelijk naar Gorssel. Bij Gorssel is de controlepost, vlak voor het Twentekanaal. Daarna weer terug naar Deventer, en hetzelfde traject als de 50km naar Kampen. Ook de 80km finisht dus bij ZC'37 in Kampen. Waar de 100km-vaarders gewend waren aan een lastige tweede helft van de tocht zit de zwaarte nu meer in de start.

Waarom is er geen 100km? Dan zou je uitkomen op groot water. We hebben verschillende opties bekeken, en het is gebleken dat het erg lastig is om de veiligheid te garanderen op dat grote water. Dat risico willen we de vaarders niet laten lopen. Vandaar dat we 15km stroomopwaarts en dan 65 km stroomafwaarts hebben gepland. De zwaarte komt overeen met de 100km van Giesbeek naar Kampen.

We hebben op de vorige nieuwsbrief veel respons gehad. Enorm bedankt daarvoor. Er waren veel mensen blij met een zekergestelde VeluweRally, met nieuwe trajecten, met een nieuwe startplek, met meer 'te doen' op de zaterdag. Er waren ook veel mensen die aangaven dat de tocht minder interessant wordt, om verschillende redenen. Er waren mensen bij die 80km anders vinden klinken dan 100km. Dat klopt, alleen de zwaarte is gelijk. Er waren ook mensen bij die de tocht vanaf Deventer zwaarder vinden dan vanaf Giesbeek. Klopt, vandaar de 4 afstanden nu.

De voordelen zijn in het algemeen groot, en zoals bij elke verandering is niet elk onderdeel dat verandert ook een grote verbetering. Dat we echter kunnen blijven varen, vanaf 矇矇n startlocatie, is een heel groot voordeel. De VeluweRally is geen wedstrijd, maar een prestatietocht. We hebben dus gemeend de prestatie centraal te stellen, in nauwe verbinding met de gezelligheid van het kampeerweekeinde.

Tipje van de sluier oplichten v.w.b. 2017: we denken dan aan uitbreiding naar de zaterdag, waarbij een nieuw traject gevaren kan worden op zaterdag, gevolgd door de huidige VeluweRally op zondag. Stel dat je zaterdag 20 of 30km vaart, en dan zondag 35km of 50km, dan heb je een mooi vaarweekeinde achter de rug! Dit is dus een eerste stap naar een nog aantrekkelijkere VeluweRally.