VERSLAG 32e VELUWERALLY 2009

Voor de tweede keer op rij mist, de tweede keer mist na meer dan 8 jaar zonder mist, de tweede mis(t)-start, de tweede keer mist komt, mist gaat, mist komt, mist gaat. En voor de nieuwe coördinator de eerste keer... En meteen een uitgestelde start. Een geweldig mooi weekeinde, prachtig weer, 's nachts een beetje koud, maar overdag prima!

De voorbereidingen voor de 32e VeluweRally begonnen zoals gebruikelijk al in december 2008. Gerard Bos vertelde Monique Janssen en Martin Stevense wat ze moesten doen in 2009. Martin startte als nieuwe coördinator, samen met Monique als assistent, met de nodige voorbereidingen, ondersteund door Gerard. Een goede overdracht, maar wat heeft Gerard enorm veel in z'n hoofd zitten!

Dan de voorbereiding met de enthousiaste groepen vrijwilligers, die per post de VeluweRally weer mogelijk maken. Alles gaat van een leien dakje. Als het weer nu maar meezit. In september wordt duidelijk dat de lage waterstand van de IJssel nog lager kan. Vlak voor het weekeinde wordt duidelijk dat Rijkswaterstaat ondanks de waterstand toch toestemming geeft om te varen, maar wel met een paar extra gedragsregels. De beroepsvaart komt midden in de veel smallere vaargeul terecht, en kano's moeten dus meer dan ooit echt aan de kant. Het verwachte weer is geweldig, echt een 'indian summer' weekeinde, rond de 20 graden, droog, zonnetje, wat wil je nog meer!

En dan is het vrijdag 25 september. De tijdelijke camping in Giesbeek wordt opgebouwd, er worden tenten geplaatst, de organisatie komt bij elkaar, er wordt gegeten, en er wordt gesproken over de mogelijkheid dat het mistig wordt, net zoals in 2008. Het zal toch niet he, deze keer! Zaterdagochtend 8 uur is het mistig, weersverwachting: zaterdagmorgen mist, zondagmorgen niet. Gelukkig dus, ziet er goed uit. De kampeerders (weer meer dan het jaar daarvoor) komen in grote groepen aan. Sommige met 1 kajak, sommige met een C10. Tenten, caravans, het staat snel op de gewenste plek op de 'camping'.

Rijkswaterstaat komt rond half drie met 2 schepen om de kanovaarders die dat willen, eens te laten zien wat een binnenvaartschipper nou ziet van een kano. Niks dus! En hoe groot de 'dode hoek' is van zo'n schip (350 meter, weet je hoeveel minuten lopen dat is in een normaal tempo? Zo'n 3 minuten!). Er werd grif gebruik gemaakt van de mogelijkheid nu eindelijk eens op zo'n boot rond te lopen en te kijken naar de radar. Rijkswaterstaat deelde folders en DVD's uit. Die zijn overigens onderdeel van de actie "Varen doe je samen" (zie www.varendoejesamen.nl). Met Rijkswaterstaat kijken we terug op een geslaagde actie. Veel vaarders hebben ons verteld dat ze nu beter snappen hoe binnenvaartschippers naar kanovaarders kijken. Bij de VeluweRally 2010 zal Rijkswaterstaat opnieuw demonstratietochtjes op de plas bij Giesbeek verzorgen.

's Avonds is het erg gezellig. Iedereen kijkt uit naar opnieuw een mooie tocht van Giesbeek naar Zutphen, Deventer of Kampen. Rond het grote kampvuur in de enorme tipi-tent doen de verhalen over de afgelopen jaren de ronde. Sommigen varen al meer dan 10 jaar mee. En ook bij de vrijwilligers die alles in goede banen leiden zitten veel veteranen.

Om een uur of 10, 11 gaat het merendeel van de vaarders onder de wol, om weer fris te zijn voor de VeluweRally op zondag. De organisatie praat nog wat na over de zaterdag zelf, over het brandje dat veel erger af had kunnen lopen door onvoorzichtig gebruik van een barbecue, over de EHBO-post die dit jaar erg veel te doen had (brandwondjes, snijwondjes, blaren, etc.), over de drukte op het terrein, de RWS-demonstraties, en natuurlijk de weersverwachting.

Zondagmorgen 6 uur. Ik sta op en kijk met verwondering naar een kraakheldere hemel, ik kan het einde van de plas zien! Korte tijd later zit alles potdicht, MIST. We hebben contact met Johan op de RWS42. De ingang van de plas vanaf de IJssel is ook slecht. Het lijkt iets op te trekken, maar dan verschuiven we de start toch, en nog eens, en dan, rond kwart voor 9 gaat het snel de goede kant op. We laten de 100km-vaarders zich gereed maken, en de 50km-vaarders en de 35km-vaarders mogen kort na de eerste start ook gaan!

Tijdens de startvoorbereiding prenten we via de megafoon van Sonja de kanovaarders in dat ze rechts moeten varen en de beroepsvaart in de gaten moeten houden. Vanwege de lage waterstand drukken we hen ook op het hart dat ze echt moeten stoppen als ze na 13:00 uur bij Deventer zijn. De stroming vanaf ongeveer Kromholt is er helemaal uit, de laatste 25 km is nog zwaarder dan ander geworden. Sonja blijft de kanovaarders tips en regels toeroepen via de megafoon. Daar tussendoor geeft ze ook het aftellen door. O ja, dit jaar heeft ze er op gelet, en ze heeft niet 1 keer 'minoeten' gezegd! Dus dat commentaar krijgen we niet meer he?!

Nadat we in Giesbeek hebben bekeken hoeveel mensen nu echt het water op zijn gegaan, vertrekken we om kort langs Cécile bij de appelpost langs te gaan (telefonisch bijgepraat), waarna we door rijden naar Zutphen. Anax bemant die post, en de eerste 100km-vaarders zijn dan al voorbij. Voor de 35km-vaarders die hier finishen is het wat klimmen na hun vaartocht, want de IJssel staat hier zo'n anderhalf a 2 meter lager dan gebruikelijk.

In Deventer komen we rond half één aan, en de eerste 100km-vaarders zijn ook hier al voorbij. Nu komen verschillende 50km-vaarders aan, en we tellen vijfentwintig 100km-vaarders die op tijd langs Deventer varen. De finish is ook hier lastig, omdat het water ook hier bijna 2 meter lager staat. Maar de aanwezigheid van frites, hamburgers en broodjes maakt veel goed. De mensen die de 100km hier hebben afgeblazen krijgen de gelegenheid om aan het einde van de middag met een speciale bus naar Kampen te rijden. Deze (nood-)maatregel hebben we genomen omdat er zoveel mensen stoppen.

Dan naar de soeppost, Kromholt. Op dat punt zien we de nodige vermoeide mensen aanmeren. Vooraf hadden we gevraagd om uiensoep, zodat de laatste 25 km sneller zouden gaan, maar door een tekort aan uiensoep bij de leverancier werd het champignonsoep of tomatensoep. En dat ging er erg goed in!

Kampen haalde elke deelnemer feestelijk in. De laatste deelnemer was er rond acht uur, en toen was het ook inderdaad donker. Slechts 1 volgens traditie eskimoterende kanoër, waarschijnlijk vanwege de lage waterstand. Hiermee was de VeluweRally 2009 ten einde. Dat betekende meteen de laatste VeluweRally onder leiding van Gerard Bos, en ook namen we afscheid van Bert Roest (DKV Deventer), Arjan Hendriks (Anax Zutphen) en Ton Hummelink (KV Skonenvaarder Kampen). Allemaal bedankt!

In 2010 hebben we overigens waarschijnlijk een ander 'plan B' op het moment dat de mist ons bij de start dwars zit. We hebben plannen om de tocht in dat geval in z'n geheel in te korten voor de 100km-vaarders (zeg maar een km of 10-20). Maar als we naar het verleden kijken zal de eerstvolgende mist ons pas weer last geven in 2020...En toch, je weet 't nooit.

Statistieken:
Van de 540 deelnemers voeren er 153 de 35 km naar Zutphen, 310 de 50 km naar Deventer en 77 de 100 km naar Kampen. Van die laatste groep voeren 25 mensen de laatste 50 km van de VeluweRally naar Kampen. De oudste deelnemer op de 35 km was opnieuw de heer Nienhuis (1925), en de grootste groep was Rentray (92 deelnemers).Op de 50 km was A. van Veen (1937) de oudste, en de grootste groep was WKV De Bovenste Polder (14 deelnemers). En op de 100 km was de heer Blok (1937) de oudste, en was de grootste groep Levitas (7 deelnemers).

Verdere statistieken: Gevonden 3 peddels
Verloren 2 peddels (inderdaad, 2 van bovengenoemde 3, ik heb er nog 1 thuis liggen!).

Martin Stevense, Gerard Bos en Monique Janssen-van Heumen

Mede namens alle vrijwilligers zien we iedereen graag in 2010 weer!



Verslag veluwerally 2008
Verslag veluwerally 2007
Verslag veluwerally 2006
Verslag veluwerally 2005
Verslag veluwerally 2004
Verslag veluwerally 2003
Verslag veluwerally 2002
Verslag veluwerally 2001
Verslag veluwerally 2000