Verslag 36e VeluweRally 2014

Of het de opwarming van de aarde is, of het bij de VeluweRally hoort, ik weet het niet. Ik ben geen weerkundige, maar ik weet wel dat de VeluweRally van oudsher vrijwel altijd valt in een mooi-weer-weekeinde in september. Dat hebben wij niet voor het uitzoeken. De keuze van de datum wel: het laatste weekeinde in september.

Maar goed, de traditie klopte. Ook in 2014 was het geweldig weer. We begonnen met zo'n 18 graden op vrijdag en hier en daar wat motregen, en zaterdag was heel mooi, na een enorm langdurige misthinder (tot een uur of half 11). We maakten ons toen zorgen om de vertraging van de start op de zondag. Onnodig, zoals later bleek. Maar goed, die zaterdag was gezellig, heel gezellig. Leuk om weer oude bekenden te zien, leuk om oude bekenden elkaar weer te zien tegenkomen. Ook leuk dat er een flink aantal nieuwe deelnemers waren (1e of 2e keer).

Op de zaterdag misten we de demonstratie die altijd door Rijkswaterstaat werd gedaan. Dat was erg jammer. In diezelfde bezuiniging zijn onze vaste contactpersonen ook geschrapt, of eigenlijk met vervroegd pensioen gestuurd. We hopen dat ze daarvan genieten en nog eens privé naar de Veluwerally terug komen. Daarnaast misten we een paar shops, die stonden op een Duitse beurs goede zaken te doen hopelijk. Wel waren Moosecamp en Globetrotter aanwezig, zoals altijd. Nieuw was de sponsor Kanoverhuur-Oost die al meteen goede zaken deed in het verhuren van kano's tegen een aantrekkelijke prijs.

Een heel mooie zaterdag, waarin de 100km-vaarders op het hard werd gedrukt vooral rekening te houden met de nieuwe finish, er wat mensen waren die toch graag wilden weten hoe ze daar of daar (Zutphen, restaurantje in de buurt, en meer) kwamen, etc. Afgesloten met de gebruikelijke gezellige avond in de grote tipi. Voor de buspassagiers die toch weer op tijd in Giesbeek waren om een lekkere portie frites bij Frieda te kunnen kopen, had de finishwijziging dus achteraf weinig effect. De buschauffeur had meer last met de omleidingen tussen Zutphen en Deventer. Ook dat schijnt de afgelopen jaren bij de VeluweRally te horen: probleempjes op de weg.

Er werden door Sonja verschillende mensen geëxamineerd die zaterdag (examen tochtleider). Ook een aardig schouwspel. Wat ons betreft een jaarlijkse traditie. De examenkandidaten gaven aan volgend jaar ook te komen varen op de zondag!

De zondag, je voelt het al aan komen. Waar we de start van de 100km graag om half acht hadden gedaan, was Rijkswaterstaat nog niet overtuigd van het optrekken van de kleine mistsluier. Het bleek een half uurtje vertraging op te leveren, meer niet! Dus de voorspelling dat we pas om half elf het water op zouden kunnen was gelukkig volledig fout. Door die mist op zaterdag verwachten we dat een aantal kanovaarders weggebleven zijn. Maar zoals je ziet: de natuur helpt ons lekker mee. En ook de waterhoogte was perfect. We konden de maandag voor de VeluweRally al goed voorspellen wat die zou worden, en dat kwam uit. Met dank aan Rijkswaterstaat (voor de voorspelling natuurlijk, de waterhoogte ligt buiten hun kunnen...). Acht uur de 100km-vaarders op weg naar een tocht van echt 100km! De finish ligt m.i.v. 2014 namelijk een paar kilometer verder, en de fanaten die ons vaker hebben aangegeven dat de GPS een kortere afstand liet zien hebben we dit jaar niet gehoord! En het is nog een leukere finish ook. Einde van de traditie van de molen van Kampen, maar de binnenkomst bij ZC'37, prima geregeld door de zeilvereniging zelf, zorgde er voor dat iedereen de molen meteen vergat. De laatste vaarder kwam binnen om 20:00. En aangezien dat een opblaaskano was (een prestatie op zich) weten we dat die niet net buitengaats heeft gewacht tot het 8 uur 's avonds was, maar er echt aan heeft moeten trekken om dat te halen. De eerste was al binnen om 4 uur 's middags (gemiddeld dus ruim 12 km/uur), en die zat al lang in de trein naar huis toen de laatste binnen kwam.

Bij ZC'37 was het een grote happening, toch iets anders dan de winderige botenhelling bij de molen. Ten eerste vaar je op het laatst door Kampen zelf heen, daarnaast is de ontvangst veel breder en makkelijker. En er zijn douches, broodjes, drankjes, etc. niet gratis, maar niet duur! En na 100km varen is het toch leuk om met de ophalers even een rustig broodje te eten. De burgemeester van Kampen, de heer Koelewijn reikte de nodige medailles uit en de prijs voor de oudste vaarder. Dat gaf toch een extra lading aan die middag. Voor herhaling vatbaar, zo zeiden ook de 100km-vaarders.

In Deventer stond de buzz van het Watersportverbond water uit te delen. Mooi, maar de volgende keer vragen we hen dat te doen bij de start, dan hebben de vaarders er nog meer aan! Heel leuke flesjes, heel handig. En in Deventer was het zoals gebruikelijk weer een mooi feest. Het parkeren ging op het laatste moment, met wat inschikken van iedereen nog net goed. De gemeente had namelijk niet meer gedacht aan hun belofte dat het 'normale' parkeerterrein voor ons open zou blijven. Dus was dat volledig opgebroken. Gelukkig hebben nabij wonende krakers ons uit de brand geholpen. O ja, ze kraken alleen dat pand, niet de auto's. Daar hebben ze toch wat toezicht op gehouden!

In Zutphen was het ook feest, want daar was de binnenstad bezig met een chocoladefestival, en dus waren er wat mensen komen kijken wat daar allemaal aan de kade gebeurde. En er was live-muziek. Heel fraai, als je uit je kano komt en je wordt zo opgewacht! De waterhoogte in Zutphen was goed, dus de beruchte betonnen/metalen rand bij de haven zat ons dit keer niet zo dwars.

Dan kunnen we het nog hebben over de soeppost in Kromholt, waar een kanovaarder plat op de rug viel, maar er gelukkig niets aan over hield (nagevraagd in Kampen). En over de appelpost in Olburgen, waar de meeste deelnemers erg blij waren met de appel die ze toegegooid of aangereikt kregen. We kunnen het hebben over de camping in Giesbeek waar geen incident te melden viel, we kunnen het hebben over al dat soort dingen.

Maar wat erg belangrijk is: de gehele VeluweRally staat of valt bij de ca. 65 vrijwilligers en de hulp van iedereen die daarom heen zich inzet voor het evenement. Zonder de illusie te hebben volledig te zijn noem ik:
  • WKV (ze doen Giesbeek en de autotocht van Giesbeek naar Kampen)
  • Jason (zij doen de appelpost)
  • Anax en Njord (doen bij toerbeurt Zutphen)
  • DKV (doen Deventer op eigen terrein)
  • De Peddelaars (op de soeppost in Kromholt)
  • Skonenvaarder en ZC'37 (bij de nieuwe finish in Kampen)
  • De reddingsbrigades van Deventer en Zwolle
  • Watersportverbond voor de buzz en de reclame vooraf
  • WSV Giesbeek
Voor de statistici: er voeren 336 kanovaarders mee, waarvan 63 op de 100km, 201 op de 50km en 72 op de 35km. Vermeldenswaard zijn KV Dolfijnen, met de grootste groep op 100km en de grootste groep op 35km, en DKV die met de grootste groep op de 50km een 'thuiswedstrijd' had.

In 2015 hebben we een bijzondere uitvoering van de VeluweRally, omdat we op de zaterdag dan meer activiteiten willen organiseren. Daarvoor roepen we de hulp in van de bestaande sponsoren en ook nieuwe sponsoren, we gaan opnieuw examens organiseren, etc. Voor de mensen die bang zijn voor een te massaal gedoe in Giesbeek: het terrein stond zeker niet vol, er kan nog verschrikkelijk veel bij. En als je het rustiger wilt, dan zoek je gewoon de plas op, want je kunt ook op de zaterdag al prima varen op de plas in Giesbeek, of de IJssel op gaan, weliswaar zonder begeleiding, dus wel extra oppassen.

Als laatste nog de waardering voor mensen die aan een afstand begonnen, tot de conclusie kwamen dat het toch net even te ver was, en die stopten bij een eerdere finish. Echt, dat is het beste dat je kunt doen. Luister naar wat je lijf nog aan kan. Vooral in Deventer zie je dat nogal eens gebeuren. En beter stoppen in Deventer dan verderop gedwongen de boot uit moeten omdat je niet meer verder kunt. De 2e helft van de 100km is namelijk veel zwaarder dan de 1e helft.

Laatste punt is meteen een dubbele oproep: blijf op de hoogte via onze facebook-pagina, twitter-account en onze emaillijst (aanmelding via de website). En als je eerder stopt met varen tijdens de VeluweRally, geef het ons even door. Dan weten we dat we je niet hoeven te zoeken op 100km IJssel. Tot in 2015 bij de 37e VeluweRally.

Namens alle vrijwilligers een sportieve kanogroet,
Martin Stevense,
coördinator VeluweRally.




Verslag veluwerally 2013
Verslag veluwerally 2012
Verslag veluwerally 2011
Verslag veluwerally 2010
Verslag veluwerally 2009
Verslag veluwerally 2008
Verslag veluwerally 2007
Verslag veluwerally 2006
Verslag veluwerally 2005
Verslag veluwerally 2004
Verslag veluwerally 2003
Verslag veluwerally 2002
Verslag veluwerally 2001
Verslag veluwerally 2000