Verslag 38e VeluweRally 2016

Een geslaagde verbetering

De 38e VeluweRally. Zaterdag 24 en zondag 25 september 2016 zagen er al vroeg uit als kandidaten voor mooi weer. Iedereen had het al voorspeld, weken tevoren al: het wordt mooi weer. Sommigen voorspellen dat zonder kennis van zaken (zoals ik zelf, ik wilde gewoon dat het mooi weer zou worden), maar ook de profis deden die voorspellingen.

De achtendertigste keer. Wat kan er dan nog veranderen? Nou, veel. Jaren had de VeluweRally last van een waterhoogte die veilig varen voor een grote groep kanovaarders op de IJssel niet mogelijk maakt. Dat zit zo. De IJssel is een drukbevaren rivier, en vooral in de omgeving van Giesbeek is de rivier smal, met scherpe bochten. Door allerlei oorzaken (uitbaggeren, klimaat, uitslijten van het rivierbed, ) gaat de gemiddelde waterhoogte zakken. Bovendien is de IJssel een rivier die deels afhankelijk is van regen in Duitsland. En bij een droge zomer zakt dus die waterhoogte verder.

Rijkswaterstaat houdt de veiligheid in het oog, en heeft daarom een aantal spelregels met ons afgesproken, om te zorgen dat grote binnenvaartschepen en kanovaarders elkaar zo weinig mogelijk hinderen. Eentje daarvan: bij een te lage waterstand aan de IJsselkop mag de grote groep VeluweRally-vaarders niet vanaf Giesbeek varen. Check het zelf op de website van Rijkswaterstaat, zoek waterstanden, met code IJSS LMW. Een directe url is http://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/waterstand-tov-nap.aspx. Op die pagina is te zien dat nu (13 oktober 2016) de waterstand 6.70 m is. Dat is meer dan een meter onder het niveau waarbij de VeluweRally gewoon gevaren mag worden.

In 2011 hebben we daarom de VeluweRally moeten annuleren, en dat wilden we NOOIT meer doen! We hebben een tijdelijke oplossing bedacht waarbij het grootste deel van de vaarders vanaf Deventer zou gaan varen. En die moesten we in 2015 gebruiken. Wow, dat was lastig organiseren. Dus hebben we het noodscenario aangepast en verbeterd. Dit jaar zijn we voor het eerst van onze nieuwe locatie van start gegaan: Deventer. En dat is goed bevallen.

Met een bijna gelijk aantal deelnemers als in 2014 en 2015 (326 vaarders) hebben we een geweldig weekeinde gehad eind september. De opmerkingen die we na afloop kregen waren enorm leuk en motiverend.

Maar, een nieuwe start, kan dat nou zomaar? Ik bedoel, de 38e VeluweRally, dus 36 keer op 1 startplek, en dan plotseling naar Deventer? Nee, zo is het niet gegaan, en zo werkt het niet, dat klopt. De tijdelijke verhuizing in 2015 was voor de vrijwilligers enorm lastig, heeft erg veel inspanning gekost, maar leverde veel tevreden vaarders op. Het is echter ook leuk als de vrijwilligers het naar de zin hebben. We hadden nu tijd om alles goed en op tijd om te zetten, dus hebben we al in april besloten deze stap te onderzoeken. Het besluit viel uiteindelijk in juli: we gaan naar Deventer. Als je zon verandering doorvoert komt er erg veel bij kijken. Dan heb je te maken met de nieuwe kampeerplek (een echte camping!), de nieuwe startplek (hoe ga je met 300-400 kanos veilig de IJssel op), de catering (zaterdagavond), de parkeerruimte en aanvoerroute, de trajecten op de IJssel zelf, noem maar op. En we vonden ook dat we te maken hadden met de historie. Daar hebben we hulp bij gekregen. Er waren meerdere oud-vaarders en tegenwoordige vaarders die aangaven dat Giesbeek al de derde startlocatie was! De eerste was bij Café Ruysch in het kanaal Apeldoorn-Dieren. Daarna is verhuisd naar Giesbeek (camping de Mars). Het RGV-terrein was de derde locatie (meer dan 15 jaar). Deventer, camping de Worp is dus locatie 4. En die houden we vast!

Van de voorbereiding stappen we over naar het weekeinde zelf. Op vrijdag was er al de nodige bedrijvigheid, werd de grote tipi opgezet, en werd het al gezellig. Het was wennen, en we hebben ter plekke nog dingen aangepast (waar hangen we bordjes, waar staat het inschrijfbureau). Zaterdag werd het al snel drukker en kwamen ook de standhouders voor de VeluweRally-markt aan.

De standhouders waren er niet per sé voor het verkopen van spullen, maar vooral voor het laten zien van mogelijkheden van hun producten. Een proefvaart maken was mogelijk, en er waren ook mensen die zaterdags een huurkano zagen, waarmee ze zondag de VeluweRally gingen varen. De producten varieerden van sloffen om je voeten warm te houden, via uitgebalanceerde voeding, tot aluminium kanos en kanokarretjes. En alles wat er daaromheen maar te bedenken is. Van het Watersportverbond was de promotiebus aanwezig. Er werd verder een examen afgenomen van een trainer (mooi, weer een gediplomeerde trainer erbij!). En er kon ook gevaren worden met DKV.

DKV is één van de 7 verenigingen die al erg lang helpen met de VeluweRally. De andere zijn WKV, Jason, Anax, Njord, Skonenvaarder en Peddelaars. Uniek hoor, zon samenwerking tussen 7 verenigingen. Gaat er nooit wat fout dan? Tuurlijk wel, maar we lossen het altijd weer op. Dat is echt een reden om in de organisatie te zitten en daar trots op te zijn. Als vertegenwoordiger van deze groep van meer dan 50 vrijwilligers kreeg ik daar in november 2015 een prijs voor van het Watersportverbond. Bedoeld voor allen dus!

Zaterdagmiddag kwam mr. Hapje de catering verzorgen. Volgend jaar wordt hun menu uitgebreider en kun je waarschijnlijk zelfs vooraf je keuze doorgeven. s Avonds kwam de laatste groep vaarders aan rond 9 uur. Dat betekende wel dat ze in het donker de tenten op moesten zetten. De groep had echter niet in de gaten dat ze er de volgende dag al weer vroeg uit moesten. Maar om 03.00 was het best stil geworden. Om net na vijf uur zondagmorgen slopen de vrijwilligers al over de camping om het inschrijfbureau op te zetten en te bemannen, de parkeerdienst voor te bereiden en de start mogelijk te maken.

Er kwam net als gebruikelijk een grote groep vaarders s morgens pas aan. Ongeveer de helft van de vaarders overnacht namelijk wel op onze camping, de andere helft niet. En dat is echt al jaren hetzelfde! De nieuwkomers hadden soms al behoorlijk wat uren gereden en hadden er zin in. Zoveel zelfs dat ze meteen de camping op reden. Terwijl de startplek net daarvoor was!

De eerste start vond plaats om half 8 (geen mist!) en om half 10 was iedereen onderweg. De eerste groep (80km) voer van Deventer stroomopwaarts naar Gorssel, vandaar terug naar Deventer en dan verder naar Kampen. Die 80km vergde vooral kundigheid in kribvaren. Want alleen op kracht was dat nauwelijks te doen.

De tweede groep voer van Deventer naar Kampen (50km). Dat was dit jaar iets makkelijker dan in 2015, toch iets meer stroming verwacht ik. Samen met de 80km-vaarders kwamen zij aan bij de fraaie finish bij ZC37 waar ze weer gastvrij werden ontvangen. De derde groep (35km) voer naar de jachthaven in Hattem. Die finishplek gebruikten we in 2015 ook al, en dat beviel ons opnieuw prima.

De vierde groep vertrok als laatste, en dat was op een nieuwe afstand, namelijk de 20km. Het eindpunt lag in Wijhe (passantenhaven). Vorig jaar gebruikten we die locatie als controlepost. De mogelijkheden als eindpunt bleken erg goed. Dus vandaar dit jaar een nieuwe afstand. Overigens was de groep die zaterdagnacht lang wakker bleef ook een groep die de 20km voer. En ik moet zeggen, die groep heeft het op zich best goed gedaan. Maar wel knap dat de gemiddelde snelheid van de studenten lager lag dan de stroomsnelheid van de IJssel!

Professionele begeleiding & vrijwilligers is voor de VeluweRally een belangrijke combinatie. De mensen van de camping, van het Rode Kruis, van de Reddingsbrigade, van ZC37, van de jachthaven Hattem, van Vitax, van Rijkswaterstaat, van de Stichting IJssellandschap, het Watersportverbond, van alle 7 meewerkende kanoverenigingen, de standhouders, iedereen die mee hielp maar niet hiervoor is genoemd, iedereen heeft een leuk weekeinde gehad. Net zo leuk als de vaarders!

Wat de cijfers betreft waren er 28 deelnemers op de 80km, 129 op de 50km, 114 op de 35km en 52 op de 20km. We hebben 5 trofeeën uitgereikt voor de grootste groep op een afstand. In Hattem waren 2 groepen die de trofee verdienden namelijk. We hadden er maar één, dus de tweede is nagestuurd. Vermeldenswaard was ook de deelname van de zoon en de kleinzoon van Jan Kok. Jan overleed in november 2015, en was oprichter van de VeluweRally, al heette dat toen nog VeluweMarathon.

De ca. 20 reacties die achteraf per mail binnen kwamen waren allemaal lovend. Toch hebben we voor 2017 al weer een waslijst ter verbetering. Want het kan altijd beter! Terwijl het helemaal niet duurder hoeft te zijn! Zo hebben we dit jaar geen folder gedrukt (minder kosten, maar ook minder opbrengsten van sponsoren), geen post rondgestuurd (alleen email, website, social media). De camping ging met onze prijzen mee, en dat was voor ons allemaal geweldig. Toch was er geld voor het plaatsen van nieuwe vlaggen. Alleen heeft niet iedereen die gezien!

We kijken dus terug op een VeluweRally waarin veel is verbeterd, locatie is veranderd, en waarbij er eigenlijk niets negatiefs te melden is. Wel wat anekdotes. De eerste is hierboven al gemeld, de groep die maar een paar uur slaap nodig leek te hebben, en toen op de IJssel rustig aan deden. Verder was er een gewonde te melden, er is namelijk 1 pleister gebruikt omdat een vrijwilliger haar vinger openhaalde aan een kajak die ze hielp aan land te trekken. En er was een melding van een vaarder die zich omkleedde zonder kleedhokje. Dat leverde een verschrikte camperbewoner op.

In 2017 gaan we de huidige trajecten, startlocatie, finishlocaties, etc. behouden, de zaterdagactiviteiten worden uitgebreid. We zullen verder gaan verbeteren. Elke suggestie die ons kan helpen is welkom. Tot 23 en 24 september 2017!

Martin Stevense
Coördinator VeluweRally



Verslag veluwerally 2015
Verslag veluwerally 2014
Verslag veluwerally 2013
Verslag veluwerally 2012
Verslag veluwerally 2011
Verslag veluwerally 2010
Verslag veluwerally 2009
Verslag veluwerally 2008
Verslag veluwerally 2007
Verslag veluwerally 2006
Verslag veluwerally 2005
Verslag veluwerally 2004
Verslag veluwerally 2003
Verslag veluwerally 2002
Verslag veluwerally 2001
Verslag veluwerally 2000